A formára nyírás művészete

2010.05.17.

A formára nyírás ősi művészete által befolyásoljuk a növényeket, és uralkodunk rajtuk. Ezt a módszert minden hagyományos kertben művelték, Pompeji kertjeinek nyírott puszpángjaitól, mirtuszaitól, babérjaitól kezdve az Alhambra szoborszerűen kialakított sövényeiig és később a szabályos növényi piramisokig, kúpokig és obeliszkekig, amelyeket tiszafából vagy puszpángból alkottak az olasz reneszánsz nagy kertjeiben és Versailles-ban. A hagyományos japán kertben ősidők óta nyírott azáleákkal jelenítik meg a hegyeket és a dombokat.


A formára nyírás művészeteA galéria megnyitásához kattintson a képre!


Mivel a formára nyírt növények rendszerint az alakszerűségen alapuló kertstílusokhoz társulnak, párosával, továbbá katonás sorokban vagy egy négyzet alakú terület sarkaiban helyezzük el őket, hogy hangsúlyozzák a létesítmény szimmetriáját. Fókuszként önállóan vagy más növények között egyaránt jól alkalmazhatók, mivel súlyt adnak a kiültetési rendszernek: egyetlen, formára nyírt növény elegendő lehet ahhoz, hogy egy nyílt teret kertté változtassunk.


A formára nyírás művészete


A túlméretezett, sötét tiszafakúpok a dorsetbeli Parnham Hall gyepén például azáltal teremtenek erőteljes légkört, hogy a vízszintes felületű gyep és a háttérben lévő, természetes hatású fasor között helyezkednek el. Jóval kisebb méretben, egyetlen, tartóedényben nevelt és a bejárati ajtó közelébe állított, gömb alakúra formált növénnyel is az ápolt külső tér benyomását kelthetjük.
A formára nyírt növény annál közelebb áll az eleven szoborhoz, minél megfelelőbb helyre kerül a kertben, a megvalósítandó forma pedig teljes mértékben az alkotótól függ.


A formára nyírás művészeteMint valamennyi karakteres növény és optikai súlypont esetében, itt is alapvetően fontosak a világos körvonalak: a formára nyírt növény nyugalmas, tömör alakú legyen, mint egy domb vagy egy görgetegkő. Ha fókuszként alkalmazzuk kötetlenebb jellegű növénycsoportok között, összetartja a rendszert szolid, gondosan kidolgozott formájával, amelyen megpihenhet a tekintet, és amely a növények természetes rendezetlenségének ellentéte. Amennyiben ilyen módon használjuk, körvonalai a lehető legegyszerűbbek legyenek – a kocka, gömb, kúp vagy piramis alak a legmegfelelőbb. Mint egy hullámok közül kiemelkedő szikla, egyetlen formára nyírt növény varázslatos hatású lehet, ha rétre vagy évelőkből álló kiültetés formái közé állítjuk.
A reprezentatívabb formára nyírt növényeknek is megvan a maguk helye, de ebben az esetben is törekedjünk a mesterkéltség látszatát elkerülő egyszerűségre. A stilizált madarak a sussexi Great Dixterben jól mutatnak a Lutyens-ház háttere előtt, és az 1980-as évek elején elpusztult híres zsoké-„szobor", amint lovával egy sövényt ugrat át, azért nyújtott érdekes látványt, mert művészi módon alkották meg, és nem volt érdemleges vetélytárs a közelében.


A formára nyírás művészeteA legjobban azonban az egyszerű formák mutatnak: a kertek túl furfangos elemek nélkül is tele vannak érdekességgel. Számos sikeres, formára nyírt növény túlméretezett, a torzított méret ad súlyt az alkotásnak.
Formára nyírt növénynek az örökzöldek a legalkalmasabbak, mivel lombjukat egész évben megtartják. Sajátos jellegük télen jut a legjobban kifejezésre, amikor zúzmara hangsúlyozza ágrendszerüket, és hosszú árnyékokat vetnek a kertben. A világos körvonalak érdekében törekedjünk arra, hogy a textúra különösen a kisebb daraboknál finom és sima legyen, erre a kis levelű cserjék a legalkalmasabbak. A sötétzöld tiszafa azért hatásos, mivel matt levelei elnyelik a fényt, ezért figyelmünket a nyírott forma síkjaira és tömegére irányítjuk. Minél kevesebbszer nyírunk egy növényt, annál határozottabban megőrzi alakját. A puszpángot és a tiszafát évente csupán egyszer vagy kétszer szükséges nyírni, ezért mérsékelt éghajlaton ideálisak. A japán fagyal (Ligustrumjaponicum) és a Monterey-ciprus (Cupressus macrocarpa) meleg éghajlatú területen melegtűrése és lassú növekedése miatt kedvelt. A bükk és a gyertyán – bár egyik sem örökzöld – is alkalmas nagyobb méretű, formára nyírt növények létrehozására. Az aromás babér és a rozmaring szintén jól alakítható. A növekedés gyorsasága is befolyásolhatja a növény kiválasztását: a puszpáng és az azáleák 10-15 cm-t, míg a babér, a tiszafa és a japán fagyal 15-30, a közönséges fagyal pedig 30-60 cm-t növekszik évente; az utóbbit gyakran kell nyírni.
Egyszerű formák létrehozása viszonylag könnyű, a bonyolultabb alakokhoz viszont keretre van szükség. Erős drótból magunk is összeállíthatjuk az alapformát, ám ha a forma robusztusabb, bízzuk kovácsra ezt a feladatot. Kisebb darabokhoz a dróthálóból készített keret is megfelel. Helyezzük rá a keretet a fiatal puszpángra vagy tiszafára, és irányítsuk úgy a növekedésüket, hogy kitöltsék a keretet, de a kereten keresztülnövő hajtásokat mindig vágjuk vissza. A másik lehetséges megoldás, hogy borostyánt vezetünk drótváz mentén. Ilyen módon „nem igazi" formára nyírt növényt hozunk létre. A kompozíció kiegyensúlyozott fejlődéséhez fényre van szüksége, és arra, hogy vetélytársak nélkül növekedhessen.
A fiatal növényekkel indított nevelés hosszú ideig tart, de fejlettebb egyedekkel is kezdhetünk. A puszpáng és a tiszafa jól tűri az erős metszést: tavasszal vágjuk vissza a hajtásokat egészen az idős fás részekig, tápláljuk és öntözzük kiadósan, majd nyírjuk az új hajtásokat a kívánt alakra. A legjobb eredményt akkor érjük el, ha ügyelünk a részletek finom kidolgozására.

Forrás: Park Kiadó – A modern kertművészet



Tetszett a cikk? Kérje hírlevelünket!

Értesüljön az elsők között a legújabb trendekről, inspiráló lakberendezési ötletekről.

Tetszett a cikk? Ossza meg!

A nevével ellentétben egyáltalán nem fa, inkább cserje formájú vaníliafa (Heliotropium arborescens) virágai első pillantásra az orgonára emlékeztetnek. A dús zöld levélzet közül előbukkanó, sok-sok apró virágból álló virágzatok bódító vaníliaillatot árasztanak.

Talán nem is annyira a világítás, inkább a hangulat miatt lehetnek fontosak ezek a világítótestek.

A pilisi táj természetes szépsége adja a hátterét ennek a kertnek, a domboldal természetes sziklaképződményeivel, növényeivel. Az épített környezet a terep adta lehetőséget kihasználva...

A Lea Ceramiche röviden csak L14-ként aposztrofált csempecsaládja a falburkolás új nyelvének születését jeleníti meg. Ez a nyelv igen sokrétű, és folyamatosan fejlődik.

A lenyűgöző luxus érzete árad az enteriőr látványából. A műgonddal megkomponált helyiségben nyoma sincs a túldíszítettségnek, a nagyvonalú eleganciát néhány egyszerű fogással sikerült megteremteni.

1103 Budapest, Noszlopy u. 2.

Hideg- és melegburkolat ragasztási segédanyagok (aljzatkiegyenlítők, kenhető szigetelések, ragasztók, fugázók), építési vegyi anyagok, festékek, hőszigetelő rendszerek gyártása, forgalmazása.

1043 Budapest, Aradi utca 16.

Szaniterek, burkolatok és wellnesstermékek a minimál stílustól a klasszikuson át az extravagánsig.

9700 Szombathely, Csaba u. 12.

Ön még viszi sétálni porszívóját? SISTEM AIR: Európa piacvezető központi porszívói már Magyarországon! Tegye kényelmesebbé,egészségesebbé, biztonságosabbá otthonát!

8220 Balatonalmádi, Gábor Áron út 3.

Hőszigetelés tetőterekben, födémekben helyszíni kihabosítással. Utólagos hőszigetelés bontás nélkül.

1033 Budapest, Szőlőkert köz 9.

Napellenző, napernyő, redőny, szúnyogháló zsaluzia, reluxa, fareluxa, szalagfüggöny, egyedi ponyvák.

© MInden jog fenntartva Otthonteremto.hu 2014