A formára nyírás művészete

2010.05.17.

A formára nyírás ősi művészete által befolyásoljuk a növényeket, és uralkodunk rajtuk. Ezt a módszert minden hagyományos kertben művelték, Pompeji kertjeinek nyírott puszpángjaitól, mirtuszaitól, babérjaitól kezdve az Alhambra szoborszerűen kialakított sövényeiig és később a szabályos növényi piramisokig, kúpokig és obeliszkekig, amelyeket tiszafából vagy puszpángból alkottak az olasz reneszánsz nagy kertjeiben és Versailles-ban. A hagyományos japán kertben ősidők óta nyírott azáleákkal jelenítik meg a hegyeket és a dombokat.


A formára nyírás művészeteA galéria megnyitásához kattintson a képre!


Mivel a formára nyírt növények rendszerint az alakszerűségen alapuló kertstílusokhoz társulnak, párosával, továbbá katonás sorokban vagy egy négyzet alakú terület sarkaiban helyezzük el őket, hogy hangsúlyozzák a létesítmény szimmetriáját. Fókuszként önállóan vagy más növények között egyaránt jól alkalmazhatók, mivel súlyt adnak a kiültetési rendszernek: egyetlen, formára nyírt növény elegendő lehet ahhoz, hogy egy nyílt teret kertté változtassunk.


A formára nyírás művészete


A túlméretezett, sötét tiszafakúpok a dorsetbeli Parnham Hall gyepén például azáltal teremtenek erőteljes légkört, hogy a vízszintes felületű gyep és a háttérben lévő, természetes hatású fasor között helyezkednek el. Jóval kisebb méretben, egyetlen, tartóedényben nevelt és a bejárati ajtó közelébe állított, gömb alakúra formált növénnyel is az ápolt külső tér benyomását kelthetjük.
A formára nyírt növény annál közelebb áll az eleven szoborhoz, minél megfelelőbb helyre kerül a kertben, a megvalósítandó forma pedig teljes mértékben az alkotótól függ.


A formára nyírás művészeteMint valamennyi karakteres növény és optikai súlypont esetében, itt is alapvetően fontosak a világos körvonalak: a formára nyírt növény nyugalmas, tömör alakú legyen, mint egy domb vagy egy görgetegkő. Ha fókuszként alkalmazzuk kötetlenebb jellegű növénycsoportok között, összetartja a rendszert szolid, gondosan kidolgozott formájával, amelyen megpihenhet a tekintet, és amely a növények természetes rendezetlenségének ellentéte. Amennyiben ilyen módon használjuk, körvonalai a lehető legegyszerűbbek legyenek – a kocka, gömb, kúp vagy piramis alak a legmegfelelőbb. Mint egy hullámok közül kiemelkedő szikla, egyetlen formára nyírt növény varázslatos hatású lehet, ha rétre vagy évelőkből álló kiültetés formái közé állítjuk.
A reprezentatívabb formára nyírt növényeknek is megvan a maguk helye, de ebben az esetben is törekedjünk a mesterkéltség látszatát elkerülő egyszerűségre. A stilizált madarak a sussexi Great Dixterben jól mutatnak a Lutyens-ház háttere előtt, és az 1980-as évek elején elpusztult híres zsoké-„szobor", amint lovával egy sövényt ugrat át, azért nyújtott érdekes látványt, mert művészi módon alkották meg, és nem volt érdemleges vetélytárs a közelében.


A formára nyírás művészeteA legjobban azonban az egyszerű formák mutatnak: a kertek túl furfangos elemek nélkül is tele vannak érdekességgel. Számos sikeres, formára nyírt növény túlméretezett, a torzított méret ad súlyt az alkotásnak.
Formára nyírt növénynek az örökzöldek a legalkalmasabbak, mivel lombjukat egész évben megtartják. Sajátos jellegük télen jut a legjobban kifejezésre, amikor zúzmara hangsúlyozza ágrendszerüket, és hosszú árnyékokat vetnek a kertben. A világos körvonalak érdekében törekedjünk arra, hogy a textúra különösen a kisebb daraboknál finom és sima legyen, erre a kis levelű cserjék a legalkalmasabbak. A sötétzöld tiszafa azért hatásos, mivel matt levelei elnyelik a fényt, ezért figyelmünket a nyírott forma síkjaira és tömegére irányítjuk. Minél kevesebbszer nyírunk egy növényt, annál határozottabban megőrzi alakját. A puszpángot és a tiszafát évente csupán egyszer vagy kétszer szükséges nyírni, ezért mérsékelt éghajlaton ideálisak. A japán fagyal (Ligustrumjaponicum) és a Monterey-ciprus (Cupressus macrocarpa) meleg éghajlatú területen melegtűrése és lassú növekedése miatt kedvelt. A bükk és a gyertyán – bár egyik sem örökzöld – is alkalmas nagyobb méretű, formára nyírt növények létrehozására. Az aromás babér és a rozmaring szintén jól alakítható. A növekedés gyorsasága is befolyásolhatja a növény kiválasztását: a puszpáng és az azáleák 10-15 cm-t, míg a babér, a tiszafa és a japán fagyal 15-30, a közönséges fagyal pedig 30-60 cm-t növekszik évente; az utóbbit gyakran kell nyírni.
Egyszerű formák létrehozása viszonylag könnyű, a bonyolultabb alakokhoz viszont keretre van szükség. Erős drótból magunk is összeállíthatjuk az alapformát, ám ha a forma robusztusabb, bízzuk kovácsra ezt a feladatot. Kisebb darabokhoz a dróthálóból készített keret is megfelel. Helyezzük rá a keretet a fiatal puszpángra vagy tiszafára, és irányítsuk úgy a növekedésüket, hogy kitöltsék a keretet, de a kereten keresztülnövő hajtásokat mindig vágjuk vissza. A másik lehetséges megoldás, hogy borostyánt vezetünk drótváz mentén. Ilyen módon „nem igazi" formára nyírt növényt hozunk létre. A kompozíció kiegyensúlyozott fejlődéséhez fényre van szüksége, és arra, hogy vetélytársak nélkül növekedhessen.
A fiatal növényekkel indított nevelés hosszú ideig tart, de fejlettebb egyedekkel is kezdhetünk. A puszpáng és a tiszafa jól tűri az erős metszést: tavasszal vágjuk vissza a hajtásokat egészen az idős fás részekig, tápláljuk és öntözzük kiadósan, majd nyírjuk az új hajtásokat a kívánt alakra. A legjobb eredményt akkor érjük el, ha ügyelünk a részletek finom kidolgozására.

Forrás: Park Kiadó – A modern kertművészet



Tetszett a cikk? Kérje hírlevelünket!

Értesüljön az elsők között a legújabb trendekről, inspiráló lakberendezési ötletekről.

Tetszett a cikk? Ossza meg!

A mediterrán nappaliban mintha a napfény és a lágy nyári szellő lakna, minden álomszerűen áttetsző.

Egy függőágy adhatta az ötletet a Splinter Works tervezőinek, Miles Hartwellnek és Matt Withingtonnak ennek a kádnak a megalkotásához.

Amikor egy tengerparti városban nyaralunk, általában lemegyünk a kikötőbe gyönyörködni a szebbnél szebb hajókban. De vajon milyenek ezek az úszó paloták belülről?

Laura Väinölä széke egyszerre hívja játszani a gyerekeket és a felnőtteket. A Pally Chair egy fantasztikus termék, melynek tervezése nem fejeződik be a rajzasztalnál, a felhasználót is játékba hívja.

A tizenhat éves rózsavölgyi családi ház nehezen talált új gazdára, mert az egyébként kiváló fekvésű, építészetileg korrekt lakóház jellegtelen stílusa eltántorította a pénzükért extrákat remélő vevőket. Sokan ugyanis nem tudják elképzelni egy ügyetlenül, avagy számukra idegen stílusban berendezett lakás valódi arcát, nem ismerik fel a benne rejlő lehetőségeket.

9700 Szombathely, Apáczai Csere János sétány 14.

Az Alpok magasfényű akril ajtólap, egy tökéletes tükörfényes felület, bármely RAL színben! A minimál design nélkülözhetetlen eleme.

8000 Székesfehérvár, Sárkeresztúri u.14./B.

Toilette Nett WC-Bidé berendezés, az övön aluli tisztaságért. Már 16 éve Magyarországon.

1142 Budapest, Erzsébet királyné útja 87.

Electrolux - Thinking of you

8000 Székesfehérvár, Borszéki u. 9.

Családi vállalkozásként 1978 óta foglalkozunk árnyékolástechnikával. Az elmúlt 30 év alatt folyamatosan fejlesztettük, tökéletesítettük termékeinket, ennek eredménye a több mint 70 saját alkatrészből álló Baltavári System redőny és szúnyogháló rendszerünk.

1106 Budapest, Keresztúri út 208.

Belsőépítészet, egyedi bútorgyártás, generálkivitelezés, arculattervezés.

© MInden jog fenntartva Otthonteremto.hu 2017