A formára nyírás művészete

2010.05.17.

A formára nyírás ősi művészete által befolyásoljuk a növényeket, és uralkodunk rajtuk. Ezt a módszert minden hagyományos kertben művelték, Pompeji kertjeinek nyírott puszpángjaitól, mirtuszaitól, babérjaitól kezdve az Alhambra szoborszerűen kialakított sövényeiig és később a szabályos növényi piramisokig, kúpokig és obeliszkekig, amelyeket tiszafából vagy puszpángból alkottak az olasz reneszánsz nagy kertjeiben és Versailles-ban. A hagyományos japán kertben ősidők óta nyírott azáleákkal jelenítik meg a hegyeket és a dombokat.


A formára nyírás művészeteA galéria megnyitásához kattintson a képre!


Mivel a formára nyírt növények rendszerint az alakszerűségen alapuló kertstílusokhoz társulnak, párosával, továbbá katonás sorokban vagy egy négyzet alakú terület sarkaiban helyezzük el őket, hogy hangsúlyozzák a létesítmény szimmetriáját. Fókuszként önállóan vagy más növények között egyaránt jól alkalmazhatók, mivel súlyt adnak a kiültetési rendszernek: egyetlen, formára nyírt növény elegendő lehet ahhoz, hogy egy nyílt teret kertté változtassunk.


A formára nyírás művészete


A túlméretezett, sötét tiszafakúpok a dorsetbeli Parnham Hall gyepén például azáltal teremtenek erőteljes légkört, hogy a vízszintes felületű gyep és a háttérben lévő, természetes hatású fasor között helyezkednek el. Jóval kisebb méretben, egyetlen, tartóedényben nevelt és a bejárati ajtó közelébe állított, gömb alakúra formált növénnyel is az ápolt külső tér benyomását kelthetjük.
A formára nyírt növény annál közelebb áll az eleven szoborhoz, minél megfelelőbb helyre kerül a kertben, a megvalósítandó forma pedig teljes mértékben az alkotótól függ.


A formára nyírás művészeteMint valamennyi karakteres növény és optikai súlypont esetében, itt is alapvetően fontosak a világos körvonalak: a formára nyírt növény nyugalmas, tömör alakú legyen, mint egy domb vagy egy görgetegkő. Ha fókuszként alkalmazzuk kötetlenebb jellegű növénycsoportok között, összetartja a rendszert szolid, gondosan kidolgozott formájával, amelyen megpihenhet a tekintet, és amely a növények természetes rendezetlenségének ellentéte. Amennyiben ilyen módon használjuk, körvonalai a lehető legegyszerűbbek legyenek – a kocka, gömb, kúp vagy piramis alak a legmegfelelőbb. Mint egy hullámok közül kiemelkedő szikla, egyetlen formára nyírt növény varázslatos hatású lehet, ha rétre vagy évelőkből álló kiültetés formái közé állítjuk.
A reprezentatívabb formára nyírt növényeknek is megvan a maguk helye, de ebben az esetben is törekedjünk a mesterkéltség látszatát elkerülő egyszerűségre. A stilizált madarak a sussexi Great Dixterben jól mutatnak a Lutyens-ház háttere előtt, és az 1980-as évek elején elpusztult híres zsoké-„szobor", amint lovával egy sövényt ugrat át, azért nyújtott érdekes látványt, mert művészi módon alkották meg, és nem volt érdemleges vetélytárs a közelében.


A formára nyírás művészeteA legjobban azonban az egyszerű formák mutatnak: a kertek túl furfangos elemek nélkül is tele vannak érdekességgel. Számos sikeres, formára nyírt növény túlméretezett, a torzított méret ad súlyt az alkotásnak.
Formára nyírt növénynek az örökzöldek a legalkalmasabbak, mivel lombjukat egész évben megtartják. Sajátos jellegük télen jut a legjobban kifejezésre, amikor zúzmara hangsúlyozza ágrendszerüket, és hosszú árnyékokat vetnek a kertben. A világos körvonalak érdekében törekedjünk arra, hogy a textúra különösen a kisebb daraboknál finom és sima legyen, erre a kis levelű cserjék a legalkalmasabbak. A sötétzöld tiszafa azért hatásos, mivel matt levelei elnyelik a fényt, ezért figyelmünket a nyírott forma síkjaira és tömegére irányítjuk. Minél kevesebbszer nyírunk egy növényt, annál határozottabban megőrzi alakját. A puszpángot és a tiszafát évente csupán egyszer vagy kétszer szükséges nyírni, ezért mérsékelt éghajlaton ideálisak. A japán fagyal (Ligustrumjaponicum) és a Monterey-ciprus (Cupressus macrocarpa) meleg éghajlatú területen melegtűrése és lassú növekedése miatt kedvelt. A bükk és a gyertyán – bár egyik sem örökzöld – is alkalmas nagyobb méretű, formára nyírt növények létrehozására. Az aromás babér és a rozmaring szintén jól alakítható. A növekedés gyorsasága is befolyásolhatja a növény kiválasztását: a puszpáng és az azáleák 10-15 cm-t, míg a babér, a tiszafa és a japán fagyal 15-30, a közönséges fagyal pedig 30-60 cm-t növekszik évente; az utóbbit gyakran kell nyírni.
Egyszerű formák létrehozása viszonylag könnyű, a bonyolultabb alakokhoz viszont keretre van szükség. Erős drótból magunk is összeállíthatjuk az alapformát, ám ha a forma robusztusabb, bízzuk kovácsra ezt a feladatot. Kisebb darabokhoz a dróthálóból készített keret is megfelel. Helyezzük rá a keretet a fiatal puszpángra vagy tiszafára, és irányítsuk úgy a növekedésüket, hogy kitöltsék a keretet, de a kereten keresztülnövő hajtásokat mindig vágjuk vissza. A másik lehetséges megoldás, hogy borostyánt vezetünk drótváz mentén. Ilyen módon „nem igazi" formára nyírt növényt hozunk létre. A kompozíció kiegyensúlyozott fejlődéséhez fényre van szüksége, és arra, hogy vetélytársak nélkül növekedhessen.
A fiatal növényekkel indított nevelés hosszú ideig tart, de fejlettebb egyedekkel is kezdhetünk. A puszpáng és a tiszafa jól tűri az erős metszést: tavasszal vágjuk vissza a hajtásokat egészen az idős fás részekig, tápláljuk és öntözzük kiadósan, majd nyírjuk az új hajtásokat a kívánt alakra. A legjobb eredményt akkor érjük el, ha ügyelünk a részletek finom kidolgozására.

Forrás: Park Kiadó – A modern kertművészet



Tetszett a cikk? Kérje hírlevelünket!

Értesüljön az elsők között a legújabb trendekről, inspiráló lakberendezési ötletekről.

Tetszett a cikk? Ossza meg!

Nem túl nagy, mégis kényelmesen használható parkosított kert közepén álló takaros kis lak halványsárga falakkal, piros tetőcseréppel, kovácsoltvas kerítéssel és erkélykorláttal – igazi mézeskalács házikó.

A Yamagata Koubou-kollekció célja egyesíteni a gyönyörű távol-keleti kézművességet, vegyíteni a régi és modern világokat, az ötletekkel „megfogni” a nemzetközi közönséget. Az eredetiség, művészet és kreativitás eszméi és a tervező szenvedélyes munkaszeretete...

A lámpát és a széket – mint tárgyakat – meglehetősen gyakran használjuk együtt. Erre a meglátásra alapozva készült el ez a darab.

Letisztult, egyenes formavezetésű könnyűszerkezetes épületet veszünk szemügyre, melynél nem csak az építőanyag, de a külső-belső burkolatok és a berendezési tárgyak kiválasztásánál is hangsúlyos szerepet kapott a fa.

Valóságos oázist képvisel az óriási feltolható ablakfelületekkel határolt pihenőszoba. A helyiség átmenet a kert és a ház között. Téli időszakban az alig látható szegélyfűtés biztosítja a meleget, a nyári kánikula idején kellemes hűvös menedék...

3200 Gyöngyös, Berze Nagy János u. 23.

Magas helyiségek fűtése és világítása akár 20 évig ingyen napelemről.

2300 Ráckeve, Pacsirta u. 23.

Cégünk, 25 éves szakmai tapasztalattal foglalkozik könnyűszerkezetes házak gyártásával, építésével. Panelszerkezetünk ÉME minősítéssel rendelkezik, Könnyűszerkezetes Házépítők Egyesületének tagja vagyunk.

6000 Kecskemét, Irinyi u. 17.

Magyarország legnagyobb poszter webáruháza. 15 000 poszter, 3000 vászonkép, régi városfotók, plakátok, képkeretek, óriásposzterek, térképek, fotók.

1158 Budapest, Körvasút sor 110.

Az Ön acél-, könnyű-, színesfém- és műanyagkereskedője!

6600 Szentes, Ipartelepi út 14.

A villanykapcsoló a lakás dísze! Óriási szín és anyagválaszték a piacvezető gyártótól! www.legrand.hu

© MInden jog fenntartva Otthonteremto.hu 2015